Uchwała nr: XXXVIII/320/2010 z dnia 17 sierpnia 2010 roku
Dodano: 01 września 2010 r. - godz. 13:18
Ostatnio zmodyfikowano: nie modyfikowano
Uchwała Nr XXXVIII/320/2010
Rady Gminy Długosiodło
z dnia 17 sierpnia 2010 roku
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) i art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) Rada Gminy Długosiodło uchwala, co następuje:
§ 1.
Opracowanie projektu budżetu
- Projekt budżetu opracowuje, przy pomocy urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych, Wójt.
- Wnioski radnych, sołectw, społecznych komitetów w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań własnych Gminy składane są Wójtowi w terminie do dnia 30 września każdego roku.
- Jednostki posiadające osobowość prawną, dla których Gmina jest organem założycielskim, wnioski do budżetu na nadchodzący rok składają Wójtowi w terminie do 1 października.
- Kierownicy wydziałów urzędu składają w terminie do 15 października zbiorcze projekty finansowe dochodów i wydatków budżetu Gminy, w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf.
- Zbiorcze projekty planów finansowych zawierają plan finansowy urzędu, plany finansowe jednostek organizacyjnych, wnioski, o których mowa w punkcie 2, a także inne planowane dochody i wydatki wynikające z nowych zadań lub zmian organizacyjnych.
- W terminie do 15 października Wójt określa zadania Gminy realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zadania przejęte przez Gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, a także zakres pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego.
- Skarbnik w terminie do 31 października opracowuje prognozę wysokości dochodów Gminy z poszczególnych źródeł oraz zestawia obligatoryjne wydatki Gminy w roku budżetowym, wynikające z zaciągniętych zobowiązań oraz realizacji obowiązkowych zadań Gminy, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie ustawami.
- Na podstawie przedłożonych projektów planów finansowych złożonych przez kierowników wydziałów, uwzględniając prognozę dochodów i zestawienie obligatoryjnych wydatków sporządzonych przez Skarbnika, Wójt ustala projekt budżetu w formie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i przedkłada Radzie i regionalnej izbie obrachunkowej najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Zapisy ujęte w projekcie uchwały budżetowej powinny być zgodne, w zakresie zadań i kwot przewidzianych na dany rok budżetowy, z danymi wykazanymi w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
§ 2.
Projekty planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy
- Kierownicy podległych jednostek budżetowych w terminie do 1 października przekazują kierownikom odpowiednich wydziałów urzędu wstępne projekty planów finansowych, w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf oddzielnie dla:
- dochodów,
- wydatków,
- dochodów wyodrębnionych na wydzielonym rachunku oświatowych jednostek budżetowych i wydatków nimi finansowanych.
- W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Wójt przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
- Jednostki opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, lecz nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Wójt weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki budżetowej.
- Zweryfikowane plany finansowe, o których mowa w ust. 3, stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.
§ 3.
Szczegółowość projektu uchwały budżetowej
- Wójt Gminy opracowuje projekt uchwały budżetowej w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej wraz z uzasadnieniem.
- Projekt uchwały budżetowej określa:
- łączną kwotę planowanych dochodów, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych,
- łączną kwotę planowanych wydatków, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych,
- kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu,
- łączną kwotę planowanych przychodów, z podziałem na paragrafy klasyfikacji budżetowej,
- łączną kwotę planowanych rozchodów, z podziałem na paragrafy klasyfikacji budżetowej,
- limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,
- kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Gminę,
- szczególne zasady wykonywania budżetu Gminy, wynikające z odrębnych ustaw,
- inne postanowienia, których obowiązek zamieszczania w uchwale budżetowej wynika z postanowień Rady Gminy,
- upoważnienia dla Wójta Gminy.
- W załącznikach do projektu uchwały budżetowej zamieszcza się;
- planowane dochody w rozbiciu na zadania własne, zadania z zakresu administracji rządowej i inne zlecone Gminie odrębnymi ustawami, zadania wykonywane na mocy porozumień z organami administracji rządowej, zadania realizowane w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, w układzie działów klasyfikacji budżetowej, z podziałem na dochody bieżące i majątkowe, według źródeł,
- planowane wydatki w rozbiciu na zadania własne, zadania z zakresu administracji rządowej i inne zlecone Gminie odrębnymi ustawami, zadania wykonywane na mocy porozumień z organami administracji rządowej, zadania realizowane w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, w układzie działów klasyfikacji budżetowej, z podziałem na wydatki bieżące z wyodrębnieniem:
- wydatków jednostek budżetowych, w tym wynagrodzeń i składek od nich naliczanych oraz wydatków związanych z realizacją ich statutowych zadań,
- dotacji na zadania bieżące,
- świadczeń na rzecz osób fizycznych,
- wydatków na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań Gminy,
- wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Gminę, przypadających do spłaty w danym roku budżetowym,
- wydatków na obsługę długu Gminy i wydatki majątkowe z wyodrębnieniem wydatków na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań Gminy,
- zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy, z podziałem na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych, z wyodrębnieniem dotacji przedmiotowych, podmiotowych i celowych związanych z realizacją zadań Gminy
- plan dochodów rachunku dochodów jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie o systemie oświaty oraz wydatków nimi finansowanych z podziałem na poszczególne jednostki,
- plan przychodów i kosztów zakładu budżetowego.
§ 4.
Wymogi dotyczące uzasadnienia i materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej
- W uzasadnieniu do projektu uchwały budżetowej Wójt Gminy przedstawia w zwięzły sposób:
- prognozowane kwoty dochodów bieżących i majątkowych z podziałem na grupy dochodów własnych, subwencji, dotacji i środków, ze wskazaniem sposobu kalkulacji ważniejszych źródeł,
- planowane limity wydatków bieżących i majątkowych w poszczególnych dziedzinach działalności i grupach oraz czynniki wpływające na ich poziom,
- planowane źródła pozyskania przychodów oraz ich przeznaczenie,
- charakterystykę planowanych rozchodów,
- charakterystykę źródeł dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów jednostek oświatowych i wydatków nimi finansowanych.
- Materiały informacyjne towarzyszące projektowi uchwały budżetowej zawierają:
- informację opisową o stanie realizacji inwestycji kontynuowanych,
- ogólną informację o stanie mienia gminnego ze wskazaniem planowanych do uzyskania dochodów z tytułu gospodarowania mieniem,
- zestawienie zadań realizowanych z udziałem bezzwrotnych środków zagranicznych,
- zestawienie zadań remontowych wraz z zakresem rzeczowym,
- zestawienie zadań inwestycyjnych wraz z zakresem rzeczowym,
- zestawienie etatów kalkulacyjnych dla poszczególnych jednostek organizacyjnych.
§ 5.
Uchwalanie budżetu
- Przewodniczący Rady niezwłocznie przesyła radnym przedłożony przez Wójta projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i innymi materiałami towarzyszącymi.
- Komisje Rady zapoznają się z projektem budżetu i w terminie do 5 grudnia przedstawiają na piśmie komisji właściwej do spraw budżetu opinię o projekcie.
- Komisja Rady, proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu, zobowiązana jest wskazać źródła jego finansowania.
- W przypadku gdy z ustaleń prac nad budżetem wynika konieczność dokonania w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu, dla ich wprowadzenia niezbędna jest zgoda Wójta.
- Przewodniczący Rady w terminie ustawowym zwołuje sesję budżetową.
Porządek obrad sesji budżetowej powinien zawierać: - odczytanie projektu uchwały budżetowej,
- odczytanie opinii poszczególnych komisji Rady,
- odczytanie opinii w sprawie projektu budżetu przedstawionej przez przewodniczącego komisji właściwej do spraw budżetu,
- odczytanie opinii regionalnej izby obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz opinii w sprawie możliwości sfinansowania deficytu,
- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
- głosowanie nad uchwałą budżetową.
§ 6.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Długosiodło.
§ 7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega rozplakatowaniu na tablicach ogłoszeń.