Uchwała nr: XXXIII/279/2010 z dnia 11 lutego 2010 roku
Dodano: 18 marca 2010 r. - godz. 11:37
Ostatnio zmodyfikowano: nie modyfikowano
Uchwała Nr XXXIII/279/2010
Rady Gminy Długosiodło
z dnia 11 lutego 2010 roku
w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z póź. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1.
- Wójt Gminy opracowuje projekt budżetu przy pomocy kierowników referatów Urzędu Gminy w Długosiodle i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
- Wójt Gminy zobowiązuje kierowników referatów oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy do sporządzenia i przedłożenia wniosków budżetowych dotyczących sfinansowania ze środków budżetu gminy zadań wykonywanych przez te referaty i jednostki.
- Sołtysi, a w razie ich nieobecności członkowie rad sołeckich, składają swoje zapotrzebowanie w zakresie wydatków w terminie do dnia 30 września każdego roku poprzedzającego rok, na który opracowuje się projekt budżetu.
- Wnioski radnych i mieszkańców w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań gminy składane są Wójtowi Gminy w terminie do dnia 30 września każdego roku. Wójt Gminy kieruje je do odpowiednich referatów.
- Do wniosków do projektu budżetu składanych przez kierowników referatów Urzędu Gminy, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, Rady Sołeckie, radnych oraz mieszkańców, należy dołączyć szczegółowe ich uzasadnienie.
§ 2.
- Kierownicy referatów Urzędu Gminy w Długosiodle oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych składają w terminie do 15 października projekty planów finansowych obejmujących roczne dochody i wydatki według klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem zadań inwestycyjnych, remontowych oraz zadań bieżących realizowanych w ramach programów współfinansowanych spoza budżetu.
- Projekty, o których mowa w ust.1 są dokumentacją planistyczną obejmującą: nazwę zadania, okres realizacji, opisy zadań inwestycyjnych oraz zadań operacyjnych, przewidywany koszt realizacji zadania wraz z kalkulacją.
§ 3.
Projekty planów finansowych uwzględniają zadania określone w programie współpracy Gminy Długosiodło z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 4.
- W terminie do 15 października Wójt Gminy określa zadania gminy realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zadania przejęte przez gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, a także zakres pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego.
- Skarbnik Gminy w terminie do 30 października opracowuje prognozę wysokości dochodów gminy z poszczególnych źródeł oraz zestawia obligatoryjne wydatki gminy w roku budżetowym, wynikające z zaciągniętych zobowiązań oraz realizacji obowiązkowych zadań gminy, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami.
- Gminne jednostki budżetowe gromadzące środki finansowe na wyodrębnionym rachunku dochodów własnych, opracowują plany finansowe tych środków do 15 października.
§ 5.
Wójt Gminy przedkłada Radzie Gminy oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej projekt budżetu wraz z objaśnieniami, z prognozą łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego oraz na lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań oraz informację o stanie mienia komunalnego najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 6.
Projekt budżetu gminy składa się z projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz tabelarycznych zestawień powiązanych z zapisami uchwały.
§ 7.
- Do projektu uchwały budżetowej dołącza się objaśnienia dotyczące:
- prognozowanych dochodów,
- przeznaczenia wydatków zaplanowanych w poszczególnych rozdziałach klasyfikacji budżetowej,
- planów finansowych funduszy celowych,
- przychodów i wydatków jednostek organizacyjnych,
- planów dotacji przekazywanych z budżetu,
- zadań gminy realizowanych przez podmioty spoza sektora finansów publicznych, finansowanych lub dofinansowywanych z budżetu gminy,
- planowanych na dany rok budżetowy zadań inwestycyjnych.
- Wraz z projektem budżetu Wójt Gminy opracowuje prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikające z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.
- Wraz z projektem budżetu Wójt Gminy przedkłada informację o stanie mienia gminy zawierającą:
- dane dotyczące przysługujących gminie praw własności i innych praw majątkowych oraz dane dotyczące posiadania,
- dane o zmianach w stanie mienia gminy od dnia złożenia poprzedniej informacji,
- dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania praw własnościowych i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
- inne informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia gminy.
§ 8.
- Do czasu uchwalenia budżetu Wójt Gminy może przedkładać Radzie Gminy propozycje zmian w projekcie budżetu.
- Podstawą gospodarki finansowej do czasu uchwalenia uchwały budżetowej jest projekt budżetu przedstawiony w terminie określonym w § 5.
§ 9.
- W terminie 7 dni, od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy, Wójt przekazuje gminnym jednostkom organizacyjnym informację zawierającą kwoty niezbędne do opracowania projektów planów finansowych jednostek.
- Gminne jednostki organizacyjne opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, lecz nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy. Projekty planów jednostek budżetowych sporządza się w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf.
- Wójt Gminy weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki budżetowej.
- Zweryfikowane plany finansowe, o których mowa w ust. 3 stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach wynikających z uchwały budżetowej.
§ 10.
- Przewodniczący Rady Gminy przesyła radnym przedłożony przez Wójta Gminy projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, prognozą łącznej kwoty długu i informacją o stanie mienia gminy.
- Komisje Rady po otrzymaniu materiałów przed wydaniem opinii odbywają posiedzenia, na których dokonują analizy projektu budżetu. Proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie komisje zobowiązane są do wskazania źródła jego finansowania.
- Opinie i wnioski Komisji Rady Przewodniczący przedkłada Wójtowi Gminy na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem Sesji.
§ 11.
W przypadku, gdy z ustaleń prac nad budżetem wynika konieczność dokonania w projekcie uchwały budżetowej gminy zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu dla ich wprowadzenia niezbędna jest zgoda Wójta Gminy.
§ 12.
Wójt Gminy po zapoznaniu się z wnioskami Komisji Rady zgłoszonymi w trakcie prac nad projektem budżetu może przygotować projekt autopoprawki do projektu budżetu.
§ 13.
- Przewodniczący Rady Gminy zwołuje sesję budżetową przed końcem roku poprzedzającego rok budżetowy lub w uzasadnionych przypadkach w innym terminie umożliwiającym uchwalenie budżetu do dnia 31 marca roku budżetowego.
- Porządek sesji budżetowej powinien zawierać w szczególności:
- odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta Gminy,
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu uchwały budżetowej,
- przedstawienie opinii i wniosków komisji Rady Gminy,
- dyskusja nad projektem uchwały budżetowej, w tym nad wniesionymi propozycjami zmian i autopoprawek,
- głosowania.
§ 14.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 15.
Traci moc uchwała Nr IX/49/2003 Rady Gminy Długosiodło z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Długosiodło oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.
§ 16.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.