Adres strony: http://bip.dlugosiodlo.pl/zarzadzenia.php?id=465
Data i godzina wydruku: | 2025-05-12 | 20:10:46 |
BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ URZĘDU GMINY DŁUGOSIODŁO
ZARZĄDZENIA WÓJTA GMINY
Zarządzenie nr: 1/2022 z dnia 3 stycznia 2022 roku
Dodano: 14 lutego 2022 r. - godz. 10:21
Ostatnio zmodyfikowano: nie modyfikowano
Zarządzenie Nr 1/2022
Wójta Gminy Długosiodło
z dnia 3 stycznia 2022 roku
w sprawie norm eksploatacyjnych oraz zasad wydawania i rozliczania zużycia paliw ciekłych przez pojazdy i urządzenia eksploatowane w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie Gminy Długosiodło
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372 z późn. zm.), art. 32 ust 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2021 r., poz. 869) zarządzam, co następuje:
§ 1.
W celu zapewnienia racjonalnej i oszczędnej gospodarki zużycia paliw płynnych we wszystkich pojazdach i urządzeniach z silnikiem napędzanym paliwem ciekłym oraz w pracy sprzętu napędzanego silnikami spalinowymi będących na wyposażeniu Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie Gminy Długosiodło wprowadza się:
- podstawowe normy zużycia paliw ciekłych;
- wzory okresowych kart pracy pojazdu i okresowej karcie pracy sprzętu pożarniczego – silnikowego napędzanego silnikiem spalinowym.
§ 2.
Zasady ustalania norm eksploatacyjnych
- Normę eksploatacyjną ustala się na podstawie:
- norm zużycia paliwa, podanych przez producenta;
- badań zużycia paliwa przeprowadzonych w trakcie procesu uzyskiwania świadectwa dopuszczenia typu pojazdu do stosowania w ochronie przeciwpożarowej;
§ 3.
Normy eksploatacyjne zużycia paliwa
- Ustala się następujące normy zużycia paliw ciekłych:
- eksploatacyjną dla przebiegu pojazdu samochodowego w ruchu – określoną w załączniku nr 1;
- eksploatacyjną dla pracy urządzeń zainstalowanych na pojazdach oraz pracy urządzeń stanowiących samodzielną jednostkę silnikową - określoną w załączniku nr 2.
- Norma podstawowa zużycia paliwa może być zwiększona w przypadku:
- wyjazdu alarmowego – do 8% normy, dla przebiegu pojazdu liczonego łącznie od wyjazdu do powrotu;
- jazdy w ruchu miejskim w miastach:
- do 50 tysięcy mieszkańców – do 5% normy,
- od 50 tysięcy do 300 tysięcy mieszkańców – do 10% normy,
- powyżej 300 tysięcy mieszkańców – do 15% normy;
- ciągnięcia przyczepy, z wyjątkiem naczepy, na każdą tonę rzeczywistej masy całkowitej przyczepy:
- do 4,5% normy – dla pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym,
- do 2,5% normy – dla pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym;
- używania pojazdu w trudnych warunkach pracy w okresie zimowym od 1 listopada do 31 marca – do 10 % normy;
- jazdy po drogach gruntowych, błotnistych i bezdrożach - do 30% normy;
- używania pojazdu do szkolenia kierowców w zakresie techniki i doskonalenia jazdy – do 10 % normy;
- jazdy po drogach leżących powyżej 600 m n.p.m.:
- do 5% normy – dla samochodów osobowych,
- do 15% normy – dla pozostałych pojazdów silnikowych;
- używania poza okresem zimowym klimatyzacji w pojazdach do 10% normy.
- Łącznie suma zwiększenia normy podstawowej zużycia paliwa nie może przekraczać 30% tej normy.
§ 4.
- Dla pojazdów i urządzeń pozostających w gotowości bojowej i wymagających kontroli sprawności technicznej, należy przeprowadzać rozruchy kontrolne.
- Ilość rozruchów silnika z uwagi na dynamiczne jego niszczenie oraz bez efektywne zużywanie paliw należy ograniczyć do niezbędnego minimum.
- Każdorazowe uruchomienie pojazdu samochodowego i urządzenia silnikowego w celu wykonania obsługi technicznej, konserwacji, kontroli i regulacji należy wpisać do kart pracy z określeniem celowości uruchomienia.
§ 5.
Wymiana olejów i smarów
Okresowe wymiany oleju należy dokonywać:
- wg wskazań producenta pojazdu (urządzenia);
- wg wskazań producenta oleju, jeżeli pojazd nie osiągnie normy przebiegu kilometrów, a urządzenie normy godzin pracy ustalonej przez producenta;
- olej przekładniowy, hydrauliczny i smary należy stosować wg potrzeb i instrukcji fabrycznych. Przy małych przebiegach wymiany oleju przekładniowego należy dokonywać nie rzadziej, niż co 2 lata.
§ 6.
Zasady rozliczania zużycia paliwa
- Zobowiązuje się konserwatorów/kierowców sprzętu do prowadzenia dokładnej ewidencji zużycia paliw ciekłych przez poszczególne pojazdy i urządzenia.
- Paliwo wydane osobie uprawnionej i zakupione na pojazd powinno być odnotowane:
- w okresowej karcie pracy pojazdu, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3;
- w okresowej karcie pracy sprzętu pożarniczego - silnikowego, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 4.
- Podstawę do rozliczenia zużycia paliwa stanowi właściwy wskaźnik normy eksploatacyjnej.
- Rozliczenia ilości zużytego paliwa w okresie rozliczeniowym należy dokonać z dokładnością do:
- 0,1 litra w stosunku do pojazdów i urządzeń z silnikiem o zapłonie samoczynnym (ZS),
- 0,1 litra w stosunku do pojazdów i urządzeń z silnikiem o zapłonie iskrowym (ZI) na podstawie:
- ustalenia ilości zużytego paliwa (przez dodanie do stanu paliwa w zbiorniku z poprzedniego okresu rozliczeniowego ilości paliwa pobranego i kupionego na dany pojazd (urządzenie) i odjęcie od tej sumy ilości paliwa jaka pozostała w zbiorniku na następny okres rozliczeniowy),
- porównania ilości zużytego paliwa w okresie rozliczeniowym z ilością przysługującą na podstawie normy eksploatacyjnej dla:
- pojazdu – na przebyte kilometry i czas pracy silnika w związku z napędem zainstalowanych na tym pojeździe urządzeń specjalnych, pracy silnika na postoju i wykonywanych rozruchów kontrolnych,
- urządzenia – wynikającą z czasu pracy silnika w związku z napędem funkcjonalnie zintegrowanego z tym silnikiem urządzenia roboczego i wykonanych rozruchów kontrolnych.
- Jeżeli w wyniku porównania okaże się, że urządzenie lub pojazd:
- zużył równą lub mniejszą ilość paliwa od wynikającej z zastosowania właściwej normy eksploatacyjnej, należy rozliczenie zakończyć,
- zużył w okresie rozliczeniowym większą ilość paliwa od wynikającej z zastosowania właściwej normy eksploatacyjnej – wówczas rozliczający sporządza wyjaśnienie, w którym uzasadnia zwiększone zużycie paliwa. Sporządzone wyjaśnienie podlega zatwierdzeniu przez Wójta Gminy.
- Ustala się:
- półroczny okres rozliczeniowy dla urządzeń najpóźniej do 15 dnia następnego miesiąca po upływie półrocza.
- miesięczny okres rozliczeniowy dla pojazdów najpóźniej do 5 dnia następnego miesiąca po upływie miesiąca.
§ 7.
- W przypadku niesprawnego licznika kilometrów, użytkowanie pojazdu, z zastrzeżeniem ust.2, powinno być wstrzymane.
- Pojazd, którego licznik kilometrów wskutek awarii stał się niesprawny, może być użyty tylko w przypadkach:
- konieczności wyjazdu do akcji ratowniczej;
- zatankowania paliwa;
- powrotu do jednostki.
§ 8.
Przepisy końcowe
Osoby prowadzące sprawy eksploatacji pojazdów i urządzeń, zaopatrywanie pojazdów i urządzeń w paliwo oraz osoby odpowiedzialne za stan techniczny pojazdów i urządzeń zobowiązane są:
- rzetelnie weryfikować zapisy w okresowych kartach pracy pojazdów oraz urządzeń i rzetelnie rozliczać zużycie paliwa,
- powodować niezwłocznie usuwanie przyczyn przekraczania ustalonych norm zużycia paliwa oraz olejów, smarów i płynów eksploatacyjnych,
- informować kierownictwo jednostki o występujących nieprawidłowościach w gospodarce paliwami, olejami, smarami i płynami eksploatacyjnymi.
§ 9.
- Za prawidłowe rozliczanie paliwa odpowiedzialni są konserwatorzy - kierowcy samochodów pożarniczych i operatorzy urządzeń silnikowych.
- Nadzór na prawidłową gospodarką paliwową w OSP sprawuje Naczelnik OSP.
§ 10.
Całościowy nadzór nad gospodarką paliwową w Ochotniczych Strażach Pożarnych na terenie Gminy Długosiodło sprawuje Inspektor ds. Obrony Cywilnej, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obywatelskich.
§ 11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt Gminy
/-/ Stanisław Jastrzębski
LISTA ZAŁĄCZNIKÓW DO POBRANIA (LICZBA PLIKÓW: 4)
- Nazwa załącznika (link do pobrania)
- Pobrano
- Zaimportował
- Data i czas
i
Informacja w sprawie plików dodanych jako załączniki: