w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Długosiodło
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r.,poz. 1875) oraz art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1289), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wyszkowie,
Rada Gminy Długosiodło uchwala, co następuje:
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Długosiodło (zwany dalej Regulaminem)
Rozdział 1.
ostanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Długosiodło.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2.
Odpady komunalne stałe
- Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
- w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy zadeklarowali selektywny sposób zbierania i pozbywania się odpadów poprzez selektywne zbieranie u źródła odpadów komunalnych z wydzieleniem następujących frakcji i grup:
- bioodpady zielone i inne ulegające biodegradacji,
- szkło opakowaniowe,
- papier i tektura, opakowania z tworzyw sztucznych, metal, opakowania wielomateriałowe oraz inne odpady niebędące odpadami wymienionymi pod lit. a), b) oraz d) do g),
- meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony od samochodów osobowych,
- odpady budowlane i rozbiórkowe z drobnych remontów, które nie są objęte przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- powstające w gospodarstwach domowych przeterminowane leki i chemikalia oraz zużyte baterie i akumulatory.
- w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy zadeklarowali nieselektywny sposób zbierania i pozbywania się odpadów poprzez nieselektywne zbieranie frakcji wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1) lit. a) do d)
- przekazywanie zebranych odpadów komunalnych:
- podmiotowi odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości – w przypadku odpadów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1) lit. a), b), c) i d) (w tym zebranych nieselektywnie),
- do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (w dalszej części Regulaminu zwanym „PSZOK”), w którym jest wyznaczone, stacjonarne miejsce w gminie, gdzie mieszkańcy w określonych godzinach i pod nadzorem mogą dostarczać wszystkie selektywnie zbierane odpady komunalne – w przypadku odpadów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1) lit. a) do g);
- wyposażenie nieruchomości w opisane w Rozdziale 3 niniejszego regulaminu worki służące do selektywnego zbierania odpadów komunalnych leży po stronie podmiotu odbierającego odpady komunalne;
- systematyczne zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w taki sposób by nie zalegały bezpośrednio na powierzchni terenu;
- gromadzenie odpadów w przeznaczonych do tego workach za wyjątkiem wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1) lit. d) do g);
- Ustala się następujące zasady w zakresie obowiązku wyposażenia nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych:
- właściciel nieruchomości, który zgodnie ze złożoną deklaracją nie dokonał wyboru selektywnego zbierania odpadów, wyposaża nieruchomość w jeden pojemnik na zmieszane odpady komunalne.
- właściciel, który wyposaży nieruchomość w kompostownik i zadeklaruje gromadzenie odpadów ulegających biodegradacji jest zwolniony z obowiązku posiadania worka na odpady ulegające biodegradacji
- Ustala się następujące zasady dotyczące selektywnego zbierania szkła opakowaniowego:
- w workach na szkło zbierane są butelki, słoiki oraz pozostałe szkło opakowaniowe, z wyłączeniem opakowań po środkach ochrony roślin, środkach medycznych i truciznach,
- abrania się wyrzucania do worków: szkła w workach ani innych opakowaniach, szkła typu płaskiego, w szczególności szyb okiennych, luster, szyb samochodowych, jak również porcelany i ceramiki, talerzy, kubków, wazonów albo doniczek.
- Ustala się następujące zasady dotyczące selektywnego zbierania odpadów ulegających biodegradacji ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów:
- w workach na bioodpady (lub przydomowym kompostowniku) gromadzi się:
- odpady ogrodowe, tj. ściętą trawę, liście, drobne gałęzie, chwasty, małe kawałki drewna, spadłe owoce, odpady po owocach i warzywach;
- odpady kuchenne, tj. obierki po owocach i warzywach, skórki od bananów, resztki owoców cytrusowych, resztki produktów mleczarskich, stary chleb, fusy po herbacie i kawie z filtrem jeśli jest papierowy, herbata ekspresowa, skorupki od jajek, gotowane warzywa, zepsuta żywność z wyłączeniem produktów mięsnych;
- w workach dla odpadów ulegających biodegradacji ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów (lub przydomowym kompostowniku) nie należy umieszczać: kości, mięsa, płynnych resztek jedzenia, odchodów zwierzęcych, tkanin, materiałów nieorganicznych, sztucznych materiałów organicznych, papieru, papierosów, popiołu i zmiotek ulicznych.
-
- Ustala się następujące zasady dotyczące selektywnego zbierania odpadów papieru i tektury:
- w workach na papier należy umieszczać: papier w postaci opakowań kartonowych, książek, broszur, gazet itp.;
- w workach na papier nie umieszcza się papieru zbrudzonego i zatłuszczonego;
- Ustala się następujące zasady dotyczące selektywnego zbierania metali i tworzyw sztucznych:
- w workach na metale i tworzywa sztuczne umieszcza się opakowania z metali i tworzyw sztucznych, opakowania wielomateriałowe, a także drobne odpady metalowe i tworzywa sztuczne niebędące opakowaniami,
- w workach na metale i tworzywa sztuczne nie umieszcza się opakowań po środkach niebezpiecznych oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
- Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptece i punkcie aptecznym na terenie Gminy Długosiodło.
- W przypadku wyboru przez właściciela nieruchomości nieselektywnego systemu zbierania odpadów komunalnych, w pojemniku należy gromadzić wszystkie odpady wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1 lit a) do c) niniejszego regulaminu.
§ 3.
Odpady budowlane
- Właściciel nieruchomości selektywnie zbiera i przekazuje do PSZOK odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe w podziale na frakcje określone w jego regulaminie.
- Bezpłatnie do PSZOK można dostarczać wyłącznie odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających zgłoszenia ani pozwolenia
na budowę w ilości nie większej niż 240 l w ciągu jednego miesiąca.
§ 4.
Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego
- Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż jego nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej, służącą do ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest zobowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczone parkowanie pojazdów samochodowych.
- Rozpoczęcie usuwania śniegu i lodu powinno nastąpić niezwłocznie po ustaniu opadów albo wystąpieniu śliskości.
- Śnieg i lód należy pryzmować na pograniczu chodnika i jezdni, w sposób niepowodujący zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.
§ 5.
Mycie i naprawy pojazdów poza myjniami i warsztatami naprawczymi
- Mycie nadwozi pojazdów samochodowych poza myjniami dozwolone jest wyłącznie w następujących miejscach:
- na terenie nieruchomości niesłużącej do użytku publicznego, tylko pod warunkiem że wykonywane jest to na utwardzonej ich części przy pomocy środków ulegających biodegradacji, a powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;
- na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych.
- Naprawy pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać się wyłącznie w miejscach, w których prace związane z naprawą pojazdów nie będą uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, oraz pod warunkiem, że nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska wodnogruntowego, a sposób postępowania z odpadami powstałymi w wyniku napraw będzie zgodny z przepisami Regulaminu.
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna objętość pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z terenów nieruchomości, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 6.
- Pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości muszą spełniać następujące wymagania:
- w zabudowie jednorodzinnej lub zagrodowej nie mogą mieć pojemności mniejszej niż 120 l;
- konstrukcja pojemnika powinna: być wykonana z tworzywa sztucznego o ściankach grubości dostosowanej do objętości pojemnika, posiadać pokrywę i umożliwiać opróżnianie pojemnika grzebieniowym, widłowym lub hakowym mechanizmem załadowczym pojazdów przeznaczonych do odbioru odpadów;
- Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych:
- właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemnik służący do gromadzenia odpadów komunalnych w sposób zmieszany;
- worki służące do gromadzenia odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny będą udostępniane przez podmiot odbierający odpady komunalne w sposób selektywny
- odpady komunalne zbierane w sposób selektywny będą gromadzone w następujący sposób:
- metale i tworzywa sztuczne - w workach koloru żółtego z napisem Metale i tworzywa sztuczne,
- szkło opakowaniowe –w workach koloru zielonego z napisem Szkło opakowaniowe
- papier – w workach koloru niebieskiego z napisem Papier
- bioodpady zielone – w workach koloru brązowego z napisem Bioodpady,
- popiół – w workach koloru szarego
Worki zapewnia przedsiębiorca odbierający odpady w sposób selektywny.
§ 7.
- Określa się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego na chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, peronach kolejowych, w parkach:
- kosze uliczne o pojemności od 35 l do 70 l wyposażone w zadaszenie ograniczające możliwość zalania odpadów wodami opadowymi;
- odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych i w parkach nie może przekraczać 250 m;
- na przystankach komunikacji transportu zbiorowego kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;
- na peronach odległość pomiędzy koszami nie może przekraczać 50 m.
- Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych na terenie Gminy Długosiodło:
- pojemniki na odpady o pojemności 120 l , 240l , 1100 l,
- worki o pojemności od 60 do 120 l,
- kontenery o pojemności 5 m3, 7m3, 10m3,
- Odpady komunalne należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniając następujące normy:
- dla budynków mieszkalnych 20 l na mieszkańca, jednak, co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdą nieruchomość, odpady segregowane można gromadzić w workach o pojemności, co najmniej 60 l,
- dla szkół wszelkiego typu 3 l na każdego ucznia i pracownika,
- dla żłobków i przeszkoli 3 l na każde dziecko i pracownika,
- dla lokali handlowych 50 l na każde 10m3 powierzchni całkowitej, jednak, co najmniej jeden pojemnik 120 l na lokal,
- dla lokali gastronomicznych 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne,
- dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 120 l na każdych 10 zatrudnionych,
- w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady.
- Ustala się następujące standardy utrzymania pojemników oraz miejsc zbierania odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym:
- właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki w stanie czystości zarówno zewnętrznej, jak i wewnątrz; do obowiązków właściciela nieruchomości należy czyszczenie i odkażanie pojemników, które należy przeprowadzać z częstotliwością nie mniejszą niż jeden raz na miesiąc;
- pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony jakiejś części, np. pokrywy;
- właściciele nieruchomości ustawiają pojemniki w obrębie swojej własności gruntowej.
- Ustala się następujące zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów oraz minimalną częstotliwość pozbywania się odpadów:
- na terenie nieruchomości pojemniki/worki na odpady należy przetrzymywać w miejscu wyodrębnionym dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości;
- jeżeli nie ma możliwości dostępu do miejsca gromadzenia odpadów z drogi publicznej, pojemniki/worki należy wystawiać w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości;
- dopuszcza się wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach za zgodą i wiedzą właściciela nieruchomości;
- na drogach publicznych kosze na odpady powinny być ustawione po obu stronach drogi oraz w rejonie skrzyżowań, szczególnie w sąsiedztwie przejść dla pieszych pozbywanie się odpadów z koszy ulicznych odbywa się z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu;
- pozbywanie się odpadów zmieszanych lub selektywnie zebranych w workach z terenu nieruchomości odbywa się co najmniej w odstępach raz w miesiącu na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy oraz z nieruchomości zabudowanych budynkami letniskowymi lub wykorzystywanych na cele rekreacyjno- wypoczynkowe. Szczegółowy harmonogram opróżniania pojemników oraz odbiór odpadów zbieranych selektywnie w workach określa uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności częstotliwości odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
- na terenach użyteczności publicznej takich jak skwery, przystanki komunikacji transportu zbiorowego, alejki, place zabaw itp. rozmieszcza się kosze na odpady; pozbywanie się odpadów z tych koszy odbywa się z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
Rozdział 4.
Zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do gromadzenia nieczystości płynnych oraz minimalna częstotliwość pozbywania się nieczystości ciekłych
§ 8.
- Właściciel nieruchomości niemający możliwości włączenia jej do systemu kanalizacji sanitarnej, oraz nieposiadający przydomowej oczyszczalni ścieków, zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie poprzez pobudowanie i dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by jego opróżnianie odbywało się z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do przepełnienia, uwzględniając następujące normy:
- produkcja ścieków w gospodarstwach domowych – 3,0m3 /osobę/miesiąc;
- pralnie – 17,0m3 / kg bielizny/ doba;
- bary restauracje, jadłodajnie – 3,0m3 /1 miejsce/miesiąc;
- kawiarnie – 0,8 m3 /miejsce/miesiąc;
- sklepy spożywcze – 2,0 m3 / 1 zatrudniony/ miesiąc;
- pozostałe sklepy – 0,9 m3 /1zatrudnionego/miesiąc;
- apteki – 3,0m3 / 1 zatrudnionego/miesiąc;
- przychodnie lekarskie – 0,5m3/ 1 zatrudnionego/miesiąc;
- zakłady fryzjerskie i kosmetyczne – 4,5 m3 / 1 zatrudnionego/miesiąc;
- pozostałe zakłady usługowe – 0,45m3 / 1 zatrudnionego/miesiąc;
- zakłady produkcyjne:
- bez natrysków – 0,45m3 /1/zatrudnionego/miesiąc,
- z natryskami – 1,5m3 /1/zatrudnionego/miesiąc.
Rozdział 5.
Wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 9.
Gmina tworzy odpowiednie warunki do utrzymania czystości i porządku poprzez organizację systemu gospodarowania odpadami prowadzącego do:
- ograniczenia ilości wytworzonych odpadów komunalnych,
- zwiększenia udziału odzysku, recyklingu w odniesieniu do szkła, metali, tworzyw sztucznych, oraz papieru i tektury i zapewnienie wysokiej jakości odpadów zbieranych selektywnie,
- zwiększenia ilości zebranych selektywnie odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych,
- wyeliminowania praktyki nielegalnego składowania odpadów,
- zmniejszenia ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwiania przez składowanie,
- dążyć do maksymalnego ograniczenia składowania odpadów;
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 10.
- Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą także pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
- Zwierzęta domowe powinny być utrzymywane tak, aby:
- nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi i innych zwierząt,
- nie były uciążliwe dla innych osób,
- nie zanieczyszczały terenów użyteczności publicznej i terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
- Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru i opieki.
- Właściciel psa, wyprowadzając go na teren przeznaczony do wspólnego użytku, zobowiązany jest do sprawowania nadzoru nad zwierzęciem oraz prowadzenia go na smyczy, a w przypadku zwierząt agresywnych lub niebezpiecznych mogących stanowić zagrożenie dla otoczenia, również w kagańcu i pod opieką osób dorosłych, które zapewniają sprawowanie nad nimi kontroli. Dopuszcza się zwolnienie psa ze smyczy jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi oraz obszarach oznaczonych jako wybiegi dla psów, pod warunkiem zapewnienia przez właściciela lub opiekuna pełnej kontroli zachowania psa.
- Właściciel nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, zobowiązany jest zabezpieczyć nieruchomość w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jej granice oraz umieścić w widocznym miejscu ogrodzenia tabliczkę ostrzegawczą.
- Właściciel zwierzęcia domowego jest zobowiązany do uprzątnięcia zanieczyszczeń spowodowanych przez to zwierzę na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku.
Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 11.
- Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, a w szczególności w zabudowie wielorodzinnej, jednorodzinnej, w budynkach zamieszkania zbiorowego, użyteczności publicznej strefach przemysłowych, i obszarach zabudowanych budynkami rekreacji indywidualnej, utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione.
- Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione także na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego jako takie, na których rozpoczęto inwestowanie zgodne z tymi planami.
- Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi łącznymi warunkami:
- posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane;
- wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska, w tym emisje będące jej skutkiem, zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.
- Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wymienionych w pkt 3, zobowiązani są przestrzegać zapisów niniejszego regulaminu, a ponadto:
- przestrzegać przepisów sanitarno-epidemiologicznych;
- składować obornik w odległości co najmniej 20 m od linii rozgraniczającej nieruchomości, na terenie płaskim, tak by odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości;
- odprowadzać gnojowicę do szczelnego zbiornika bezodpływowego;
- przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku – wiosną i jesienią; zabieg deratyzacji wykonuje podmiot uprawniony;
- pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w takiej odległości, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.
Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 12.
- Obszarami podlegającymi obowiązkowej deratyzacji są nieruchomości zbiorowego zamieszkania (budynki mieszkalne wielolokalowe), zabudowania zagrodowe oraz nieruchomości związane z produkcją, handlem i magazynowaniem artykułów spożywczych oraz świadczeniem usług bytowych.
- Ustala się termin przeprowadzenia deratyzacji od dnia 1 marca do dnia 31 marca.
- W przypadku wystąpień populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, w drodze zarządzenia, termin jej przeprowadzenia.
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe
§ 13.
Uchwała w wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 14.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr XIV/184/2016 Rady Gminy Długosiodło z dnia 23 września 2016 r w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Długosiodło